Lad os snakke om.. "den svære kærlighed"

Down-perioder..

img_8265Livet et en rutchebane. Turen går op, ned, rundt, og i måske i cirkler. Du kan ikke helgardere dig imod, at intet ondt nogensinde vil dig ske, desværre. Lykke er en fantastisk følelse, men den er ikke permanent. Sorg gør ondt, det føles som 100 kolde knive i ens indre, når den overfalder en bagfra – men husk, det er heller ikke permanent.

Det mørke trækker i os, det er nemmere at finde tryghed i de mørke tanker, end at lede efter glæde hos de lyse tanker. Jeg hørte engang, at der skal tolv gode øjeblikke til at opveje ét dårligt. De mørke tanker sætter sig bedre fast, de kommer med modhager og skal fjernes med en helvedes masse kraft.
Livet som sensitiv er ikke en dans på roser. Jeg rummer så mange følelser, at det halve oftest kunne være nok. Jeg bliver begejstret over det mindste, men jeg rummer også en stor samvittighed, skyldfølelse og vrede til tider. Når min krop bliver overstimuleret, så rammer jeg min “down-periode”, den kan vare i et par dage og op til flere uger.

Malte fortalte mig at jeg minder ham om havet. Eller, mit humør minder ham om havet. Det ene øjeblik er jeg stille, det næste øjeblik stormer det og bølgerne raser om ørene på folk omkring mig. “Der skal heldigvis mere til at synke min båd” – det siger han tit, hvis jeg måske lige bliver en smule oversensitiv.
Jeg er jo aller oftest en utrolig glad og livlig pige. Der bor glimmer i mine blodbaner og jeg er sikker på at mine blodlegemer både er korngule, græsgrønne, himmelblå og turkise. Men uanset hvor glad man kan være, så kan du ikke undgå at blive ked af det, trist, overstimuleret, mæt! Det er okay, det gør dig ikke til et svagt menneske, det gør dig ikke mindre “power-woman” agtig. Det gør dig menneskelig, hvilket du jo er! Det er bare noget du skal lære at acceptere. Giv slip!

En down-periode rammes vi alle af, nogle i større eller mindre grad. Det er simpelthen kroppen der fortæller dig, at du lige skal slippe foden fra speederen og slappe lidt mere af. Hvordan kommer man så ud af sådan en periode igen? Det er et spørgsmål jeg har fået en del gange. Jeg tror det er utrolig individuelt hvad der virker for en, men jeg tænker at den vigtigste faktor er: accept! 
Accepter at du lige er ramt af tristhed og træthed. Accepter at det er okay at sige: “det orker jeg altså ikke lige idag!”. Accepter at menneskerne omkring dig nok skal vente (hvis ikke, så er de slet ikke værd at vente på!). Mærk efter, helt inde i maven – hvad gør dig glad? Hvad har du brug for lige nu? Hvorfor har du ramt denne her down-periode? Hvad kan du gøre bedre, for ikke at falde i den igen?

Hold gerne et møde med dig selv 4-5 gange om året. Kig din kalender igennem og se om der er noget du kan gøre anderledes. Har du været lige så social som du ønsker? Har du været lidt for dårlig til at ringe til dine forældre? Mangler du egentlig at mærke skovbunden under dine tær? Ville du egentlig gerne træne noget mere? .. Alt sammen falder tilbage på: “hvad gør dig glad?” Hvornår er din lagkage aller bedst? Hvornår er du den aller bedste udgave af dig selv?
Når jeg rammer mine down-perioder, så ved jeg at min krop fortæller mig et eller andet. Jeg har sikkert kørt for meget på, eller også har jeg glemt at vande mine venskaber, eller også har jeg helt glemt, at læse i de bøger som jeg elsker. Hvis jeg er trist, så hjælper de her bøger utrolig meget:

boeger

1//2//3//4//5//6//7//  

Jeg har læst overstående bøger et utal af gange. De hjælper mig hvis jeg lige har brug for at finde ud af, hvorfor jeg reagerer som jeg reagerer. Nr. 7 “elsk dig selv” af Ilse Sand, har jeg læst mindst 15 gange. Det var den aller første bog jeg læste da jeg fandt ud af at jeg var særlig sensitiv. Den er ekstrem god, nem og uhyre godt skrevet. Jeg har købt alle bøgerne, fordi det er nogle man kan kigge i, igen og igen!

Uanset om din down-periode vare i 5 minutter eller 6 måneder, så husk på: du er ikke svag! Din krop er som regel klogere end din du tror, den skal nok fortælle dig alt det du har brug for. Det eneste den forventer af dig, det er at du lytter til den! Mærk efter: hvad gør dig glad? – så gør det!

 



(indlægget indeholder affiliate links) 

Følg mig på Instagram, Bloglovin og Facebook
untitled-13
   

2 kommentarer

  • Line

    ❤️

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Sofie

    Mange tak! Skal da bare have fat i bog nr. 7! Men ved du hvor stor forskel der er på 1. udgave og 2.udgave af “Elsk dig selv”? 🙂

    Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Lad os snakke om.. "den svære kærlighed"