#MaltesMad - krydret dahl.

Rejseguide: Bornholm

img_9215 billede-2   img_9342

Turen til Bornholm er sponsoreret, vi blev inviteret derover af Destination Bornholm og Rederiget Færgen

Når man tænker Bornholm, så tænker mange: cykeltur, Sol over Gudhjem, Hammershus, fisk, sjov dialekt. Jeg har som mange andre, også været på cykeltur på Bornholm da jeg var yngre. Det var jeg mildest talt ikke speciel stor fan af, det var en uge med modvind og høje bakker – det var sgu for meget for en 12-13 årig pige. Jeg mindes at jeg smed min cykel ind på en mark, fordi jeg var så træt af de dumme bakker. Jeg var en halvbesværlig teenager, men det er en helt anden historie.

Denne guide kommer til at handle om Bornholm, men den rummer alt det som Bornholm også har. Fordi Bornholm er mere end cykelture og Krøllebølleis. Det er en ø som er ifølge min vurdering, ekstremt undervurderet. Dansk ø ferie er generelt meget undervurderet, vores land har så mange muligheder, men de færreste af os ser det. Du behøver ikke rejse ned til sydens sol for at få friske figner, anderledes natur, ro og et helt specielt samfund, tag et kig i din baghave!

Jeg var på Bornholm med min kæreste i en forlænget weekend i sensommeren. Vi skulle ikke se alt det som vi så i 7’ne klasse på cykletur, vi skulle se alt det, som mange ikke ved Bornholm også indeholder.

Aktiviteter:
På så lille en ø, er der alligevel utrolig mange forskellige aktiviteter, man kan kaste sig ud i. Du kan bl.a. surfe, klatre på klipper, dykke, cykle mountainbike i skovene og dyke yoga ved strandkanten.
Jeg prøvede kræfter med klatring på klipperne den første dag med Bornholm outdoorcenter. Det var i Hasle, som ligger nordvest på øen. Vi klatrede i et granitbrud, hvor alt omkring os, kun var klipper og barsk natur. Det var en vild oplevelse, at klatre 7 meter op af en klippe, mærke syren i kroppen, hvorefter man skal rappelle ned af klippen igen. Instruktøren har selvfølgelig fat i din line, men det er alligevel en tillidsøvelse, lidt udover det sandvandlige. Malte klarede på en 25 meter høj klippe (2 gange), jeg tog de lidt mindre på 7-8 meter.
Vi cyklede mountainbike med Trailskipper Bornholm ved Almindingen (ligger midt på øen). Malte er bidt af en gal mountainbiker, hvor jeg nok mere er lidt mere bange for at falde, og brække begge mine ben. Ruterne i skoven er lavet, så der faktisk er rig mulighed for, at du kan komme sikkert igennem som begynder, let øvet og øvet. De ruter kan du selvfølgelig kan benytte gratis.
Jeg kom helskindet igennem banerne, jeg blev udfordret, jeg trak også min cykel nogle steder, fordi jeg kunne mærke det blev lidt for meget, men jeg kom igennem! Regel nr 1. “kør aldrig over evne” og “husk hjelm”. Det er en fed måde at bevæge sig på!
Den sidste dag var vi ude og dykke i havet. Vi mødtes med Brian fra Diveline ved Bølshavn. Jeg har jo en semiangst for hajer og det åbne hav, så jeg var ret nervøs for at komme under vandet i fuld mundering. Vi fik grundige instrukser i forhold til tegn, luft, dragt mm. både på land og i vand, inden vi gik under. Da jeg først mærkede min våddragt helt tæt til min krop, og fornemmelsen af at være en form for havfrue med svømmefødder på – så forsvandt min skræk for hajer og andre farlige havdyr. Vi lavede lidt prøvedyk, inden jeg fik lov til at lege rundt under vandet. Brian var hele tiden ved min side, sikrede sig via tegn, at jeg havde det godt og der ikke var ubehag på nogen måde. Selvom det danske vand, ikke kan hamle op med det krystalblå hav sydpå – så kan man altså stadig godt se liv og natur under havet. Unik oplevelse. img_9366 img_9367 img_9368 img_9595 img_9614

Hoteller:
Vi overnattede på hotel GSH (green solution house). GSH er et bægerdygtigt hotel, hviket varmer mit hjerte utrolig meget. Deres mission er at have så bægerdygtigt hotel som overhoved muligt. De er nået ufattelig langt, hvilket inspirerende os da vi var der. Hotellet har også egen restaurant, hvor de serverer rigtig lækker mad samt en hyggelig atmosfære. Der er tænkt over detaljen – hvordan kan vi gøre det her, bedre for miljøet? En tanke som mange af os måske kunne have godt af at tænke lidt oftere. Læs meget mere om deres bægerdygtighed HER.
Vi fik æren af at sove på et ægte badehotel i Allinge. Små værelser med udsigt udover østersøen. Hvert et værelse har sit eget blomsternavn, istedet for numre. Så når man kommer op til morgenmaden, så ved man hvor man skal sætte sig – man skal sidde ved det bord, hvor billedet af ens blomst står. Vi boede på værelse “viol”.
“det er fordi i er vores to smukke unge violer” – sagde den knusværdige ejer Lisbeth. Vi blev hurtige enige om, at det her sted var balsam for sjælen. Det var tilbage i den helt gamle ånd, dengang hvor vi ikke havde så travlt. Der hvor man kunne sidde og nyde lyden af havet og brisen i håret, uden at kigge på sin telefon. Bare være tilstede, lige her.. lige nu!img_9596img_9609 img_9610

Museer:
Vi besøgte Bornholms kunstmuseum, som rummer utrolig meget forskellig anderledes kunst. Det er nok det hotel i Danmark, med den smukkeste beliggenhed. Når man har nydt kunsten, så kan det anbefales at tage en tur ned til vandet, der kan man nemlig nyde synet af helligdomsklipperne.
Vi fik også æren af at besøge Oluf Høst museet. Malte og jeg kendte ikke til historien om Oluf Høst, men den kom simpelthen rullende indover en, når man trådte ind i det gamle hus, som nu fungerede som museeum. Selvom man ikke er kunstinteresseret, så historien om Oluf og hans kone, Hedvig, bare meget fantastisk og gribende. Det er et lille hyggeligt museum som klart er værd at besøge.unknownimg_9598

Mad:
Vi gemmer det bedste til sidst, for hold nu helt op – Bornholm har vanvittig lækker mad. Jeg tror uden at overdrive eller lyve, at jeg aldrig nogensinde har fået så meget lækker mad, som jeg gjorde i den weekend.
Gudhjem Røgeri: da jeg var på Bornholm for 12 år siden, der spiste vi her, så jeg var kun lykkelig for at jeg skulle spise der igen. Det er en helt overdådig fiskebuffet som du står overfor, og den eneste tanke jeg havde var: “lad mig aldrig blive mæt!” .. Men det gjorde jeg, alt for hurtigt desværre. der var fisk overalt. Alle former for sild, lækre fiskefrikadeller, skønne makreller og så meget andet. Sid udenfor, nyd udsigten udover havet og spist dig glad i fisk, mens du lige får en Svaneke øl til at skylle herlighederne ned med! img_9599
Resturant Æblehaven:  Malte var meget oppe og køre over, at vi skulle herind og spise, han havde nemlig hørt utrolig godt om det. Folk sagde: “lækre end en gourmet restaurant!”. To kærlige mennesker med en stor kærlighed for mad og vin ejer det her skønne sted. Kokken Sopha insisterer på at lave alt mad fra bunden – og for den da, det gør hun sgu lækkert. Manden Henrik er uddannet sommelier og har forstand på vin. Jeg har aldrig oplevet noget ligende. Vanvittig fascinerende, hvordan en vin bare kan passe til noget helt bestemt mad. Det er jo en kunst uden lige! Det hele var utrolig fantastisk og de levede virkelig op til den ros, som vi havde hørt om stedet.img_9601 img_9602 img_9603
Christianshøjkroen: en fantastisk ko med beliggenhed midt inde i skoven, midt på øen. De vandt året frokost restaurant i 2015, så forventningerne var høje, da vi skulle derind og spise til frokost en af dagene. Vejret var heldigvis med os den dag, så vi kunne få lov til at sidde ude i de naturskønne omgivelser. Vi blev forkælet ud til fingerspidserne, især vores smagsløj. De sammensatte smage, som jeg aldrig selv ville have tænkt på at gøre. Vi fik lokal fisk, gris og friske blåbær fra øen. Blåbær var ekstremt meget i sæson, så vi kunne dårlig gå nogle steder hen, uden at få kastet en par bær i hovedet. Helhedbilledet af stedet var fantastisk. Medarbejder der brænder for mad, mad der smager guddommeligt, naturen omkring en.. Stilheden.img_9607 img_9608
Restaurant Le Port:  Det lå tæt på hvor vi klatrede den første dag. Der sad vi udenfor, med udsigt udover havet igen. Selvom det var overskyet, så kunne man stadig se den smukkeste solnedgang, som stedet er kendt for! Så føles verden pludselig så uendelig stor og en selv, så lille. Le Port havde også fået ros fra alle på øen, de sagde: “ej, i kan virkelig glæde jer! Skønt personale og lækker mad!”. Så det gjorde vi, glædet os. Det hele var glæden værd, fordi det hele var lige så skønt som vi var blevet lovet. Selvom man skulle tro at ens smagsløg snart ville være træt af den lækre mad, så blev de sgu ved med at danse, inden i min mund. Stemningen, vinen, maden, personalet og selskabet – det var en oplevelse som sidder meget dybt i min krop.img_9611 img_9612 img_9613

Et fællestræk ved alle de skønne mennesker vi mødte var: stolthed! ment på den aller bedste måde. Vi snakkede med københavnere der var flyttet til Bornholm, jyder der var kommet til Bornholm, ægte blod bornholmer og bare dem der havde en kærlighed til øen. uanset om vi mødtes om mad, museer, hoteller, aktiviteter, naturen eller fordi vi var faret vild i skoven, så mødte de os med en ro og en stolthed. Folk var stolte over øen, stolte for hvad den kunne byde på. Stolte for deres erhverv. Stolte for hvad de har opnået på deres helt egen unikke måde. Dog lidt ærlige over at så få af os unge mennesker, har fået øjnene op for det. Det var så gribende og misundelsesværdigt at høre om. Jeg havde lyst til at spørge: hvad er din hemmelighed? hver gang vi mødte menneskerne, fordi de bare emmede af ro. Det er nok bare den ro man får over sig, når man virkelig har fundet dét, som gør en glad. Når man har accepteret at det er lige på denne her hylde, midt i sætterkassen, at jeg hører hjemme! Unikt..

Jeg begravede et stykke af mit hjerte derhenne. Måske i skoven, måske i havet, måske ude hos alle de frie økokøer, måske i roen. I hvert fald, har jeg nu “tabt” et stykke af mig selv til denne her ø. Det er en skøn ø, som jeg helt sikkert kommer tilbage til næste år! billede-1img_9319

Følg mig på Instagram, Bloglovin og Facebook
untitled-13

Jeg bliver så glad når i kommenterer.

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.