Hej, jeg er nybegynder..

Hej, jeg er særlig sensitiv, er du?

img_9598

Der er kommet rigtig mange læsere til de her uger, det er meget overvældende faktisk. Bloggen har aldrig haft så mange læsere før som den har nu, det er lidt vildt. Jeg kan nok takke Lisbeth Zornig Andersen for nogle af læserne, hun delte nemlig det her indlæg på hendes Facebook og derfor eksplorderede min statistik. Mit hjerte er i hvert fald stort, varmt og fyldt med taknemmelighed. (Er du ny her og vil du kort vide mere om mig, så læs 530 ord om mig HER).

Med de nye læsere kom der også en masse spørgsmål til mig og bloggen. Jeg har skrevet om det før, men nu skal vi igennem det igen, fordi det er noget der altid er relevant, nemlig det med at være særlig sensitiv. Læs om emnet HER og HER, ellers så kan man bruge søgefunktionen på bloggen og søge sig frem, der ligger masser af indlæg i gemmerne.

Jeg har vidst at jeg er særlig sensitiv i en del år, jeg fik det af vide af min tidligere terapeut da jeg var omkring 18-19 år. Efterfølgende har jeg tænkt at jeg nok også var et sensitivt barn, men det vidste man ikke så meget om dengang. Hvis du måske tror du er særlig sensitiv, så kan du tage en test HER og blive lidt klogere på det hele.

Særlig sensitive mennesker har en biologisk forskel i nervesystemet og er derfor mere modtagelige overfor stimuli og indtryk. Vi bliver hurtigere overstimuleret end andre, følelser og tanker kan påvirke os kraftigere end hos andre mennesker.
Jeg føler, mærker og tænker meget, faktisk så stopper jeg aldrig med det. Det kan være irriterende til tider, da jeg kan tænke alt for meget over hvad andre mennesker tænker, og derfor udsætter jeg mine egne behov, så andre kan komme til. Jeg får luft for mine tanker når jeg er kreativ og laver noget der gør mig glad. Dette kan være at tegne, dyrke yoga, lave mad, gå ture, høre musik, blogge, mindfulness mm. Det er mit anker der holder mig fast til jorden og forbinder mine følelser til min krop.
Jeg har brug for at have en kalender over mine aftaler, jeg har brug for struktur i min hverdag – jeg er meget lidt spontan, hvilket jeg gerne vil blive bedre til at være. Hvis mine planer bliver ændret, så kan det påvirke mig meget og det tager tid, inden jeg lige får styr på systemet igen. Det er svært at forklare og beskrive, men jeg ser ligesom tingene oppefra. Jeg kan se min kalender oppefra inde i mit hovedet og hver aftale har en bestemt farve og plads, hvis der kommer koks i systemet så skal maskinen lige slette farverne og rykke rundt, hvilket ikke altid er ligetil.

Det kan være svært at forklare nogle gange. Men tænk dig at jeg har en ballon med luft, den luft skal jeg bruge på en uge og den skal gerne holde hele ugen. Luften er ligesom min energi. Luften skal bruges på aftaler, arbejde, studie, bloggen, træning, familie, venner og alene tid. Hvis jeg har overbooket min kalender, så kan jeg bruge alt min luft mandag, tirsdag og onsdag.. Det betyder at jeg torsdag morgen og er overstimuleret, træt og energiforladt. Min ballon er tom..
Min krop har brug for tid til at finde ny luft/energi og det kan tage tid. Jeg kan mærke det lynhurtigt hvis jeg har lavet aftaler der ikke passer til min ballonstørelse. Så ved jeg at jeg ikke kan gennemføre ugen og aftalerne 100%, fordi det har jeg ikke kræfter til. Det er pisse irriterende for at sige det ærligt, men det er et faktum. Jeg har prøvet hvor jeg har fyldt min ballon med så meget luft, fordi jeg har påtaget mig alt for mange aftaler og arbejde, jeg ved på forhånd at min ballon ikke kan klare det og derfor sprænger den. Det betyder at jeg går ind til aftaler uden en ballon, jeg går ind med reservebatterier og dem kan jeg bare ikke køre på specielt længe af gangen. Jeg kan godt fylde min ballon med luft i løbet af ugen, det gør jeg ved at lave de førnævnte ting, der gør mig glad. Men for at luften kan komme i, så er jeg nødt til at have timer/dage for mig selv, det er derfor vigtigt for mig, at jeg har lavet plads i min kalender til Caroline-tid. Tid til at lave det der gør mig glad og det der giver mig energi – læs mere HER.
Alle mennesker bliver overstimuleret, udmattet og stresset, men hos særlige sensitive mennesker skal der mindre til, før kroppen begynder at producere stresshormoner. Man når hurtigere et lukningspunkt, hvor man ikke kan tage mere ind, hvor det hele bare bliver for meget, for sent, for højt, for mange, for længe: man har bare fået nok!
Hvis jeg er kommet dertil, til mit lukningspunkt, så bliver jeg ofte irriteret på mig selv. Det er et tegn på at jeg igen, igen, igen ikke har lyttet til min krop. Det resulterer i at jeg er nødt til at bruge en del tid på sofaen, for at få fyldt min ballon og krop med ny luft og energi. De fleste uger går jeg igennem ugen med en fin ballon, men uger hvor arbejdet, eksamen, aftalerne presser på, dér skal jeg være bedre til at fordele min luft bedre.

Jeg lever ikke altid et liv som en særlig sensitiv “burde” gøre. Jeg har alt for meget fart over feltet og alt for mange aftaler, det bider mig i røven tit, men det et valg jeg tager. Jeg har mange bolde i luften, jeg har mange ting jeg gerne vil, men jeg kan ikke opfylde alle sammen lige godt. Nogle perioder så er jeg flyvende og jeg klarer det hele på den halve tid, andre perioder kan jeg få hjertebanken af at skulle købe en mælk, fordi jeg er så træt.. Jeg synes jeg er blevet bedre til at sætte mig selv højt. Det har taget mange år, men jeg kæmper for mig selv! Jeg har nok altid vidst at jeg har en ret vigtig plads i mit eget liv, men jeg har ladet andre mennesker få pladsen før mig.

Der findes ikke én bestemt måde at være særlig sensitiv på. Det vigtigste er (ligesom alting i livet) at du lytter til dig selv og din krop. Jeg vil anbefale dig at læse Susanne Møbergs “Mod til selvværd” og “Redskaber til særlig sensitive mennesker” og/eller Ilse Sands “elsk dig selv“, “Introvert eller særlig sensitiv” og “Find veje i følelsernes labyrint“. Det er kun et lille udpluk af deres bøger, men det er bøger som jeg har læst og haft ekstremt meget gavn af. Jeg ved ikke om jeg er en god særlig sensitiv person, det syntes jeg ikke altid selv at jeg er. For at blive det, så er jeg nok nødt til at nå til en anderkendelse som jeg ikke har lyst til at komme til endnu. Netop at jeg er nødt til at skære ned nogle steder, for at jeg ikke så tit bliver så overstimuleret. Men lige nu har jeg ikke lyst til at skære ned, jeg elsker mine mange bolde lidt for meget. Det bider mig nok igen i røven en dag, men jeg føler at jeg kan håndtere det ret godt lige nu, jeg har fundet en balance der virker for mig.. Det her er jo kun en brøkdel af hvad jeg mener et særlig sensitivt menneske er, men det er nok for nu.

Så hej, jeg er særlig senstiv. Er du? Del gerne din historie. Kan du nikke og genkende til noget af det jeg skriver? Skriv gerne en kommentar!
Ellers så send også altid en mail til mig på caroline0201@live.dk, hvis du har noget du gerne vil ud med. Jeg vil meget gerne høre dine tanker om det her emne, det kan også være med til at hjælpe mig. #duerikkealene.

Følg mig på Instagram, Bloglovin og Facebook
untitled-13
   

14 kommentarer

  • Nadja Jørgensen

    Hej Caroline! Jeg er meget sensitive og det du skriver rammer lige plet! Det er rart at høre, at man ikke er alene(selvom man jo godt ved det) og det er virkelig godt formuleret😊 Hav en god dag! Knus

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Caroline Thorsfelt

      Hej Nadja.

      Tusind tak fordi du deler! Det er dejligt at vide at man netop ikke er alene.

      Vh
      Caroline Thorsfelt

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Gro

    Hej Caroline 😊
    Jeg er selv særligt sensitiv, og du beskriver det bare så godt. Tak for det. 😊 Jeg tænker at læse nogle af de bøger du skriver om. Har selv læst den her: “Særligt sensitiv” af Ulla Hinge Thomsen, og synes den er rigtig god.

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Caroline Thorsfelt

      Hej Gro.

      Tusind tak for din kommentar. Det er så rart at vide at man ikke er alene med sine tanker. Jeg er glad for du kan nikke og genkende til det jeg skriver – så er jeg ikke helt på månen alligevel 😉 ..

      Tak for tip omkring bogen, den vil jeg lige undersøge.

      Vh
      Caroline Thorsfelt

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Camilla

    Bliv ved med det, du gør! Jeg læser med hver dag 👏🏽

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Caroline Thorsfelt

      For pokker hvor er det skønt at høre! Tak ♥️♥️♥️..

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Ditte

    Hej Caroline.
    Jeg har egenligt ikke tænkt før om jeg kunne være særligt sensitiv, men hold da op hvor kan jeg se mig selv i meget af det du skriver.
    For mig er især lyde et stort problem, jeg har dage hvor jeg ikke kan holde ud at der er lyd på tv’et og min krop hopper en meter bare min kæreste hoster.
    Jeg er også meget påvirket af mine omgivelser og folk omkring mig, hvad tænker de, deres humør osv.
    Jeg tror vist at det er på tide at jeg begynder at accepterer og arbejde den side af mig selv. Kan jo passende begynde med nogle af de bøger du nævner.
    Tak for en øjenåbner 🙂
    Ditte

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Caroline Thorsfelt

      Hej Ditte. Det kunne da godt lyde som om at du også er særlig sensitiv så 🙂 .. det med lydene kender jeg alt til. Jeg sover også med ørepropper, fordi jeg kan blive meget generet af min kærestes vejrtrækning. Nogle gange skal der mere til, andre gange så kan jeg slet ikke klare lyde og lugte.

      Håber du får nytte af bøgerne.

      Vh
      Caroline Thorsfelt

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Signe

    Det ramte bare lige plet i dag, jeg svarede S til 18 af spørgsmålene med 100% sikkerhed. Elsker din beskrivelse med ballonen, det er bare den helt rigtige metafor for det. Nu vil jeg ind og puste luft i ballon resten af dag 😊❤️

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Caroline Thorsfelt

      Ej det er jeg sørme glad for at høre. Godt at ens egne erfaringer og tanker giver mening for andre ♥️.. pas godt på dig selv og lyt til din krop.

      De bedste hilsner fra
      Caroline Thorsfelt

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Nanna

    Jeg har en diagnose indenfor autisme spektret, og her er det stort set altid en selvfølge, at man er særlig sensitiv 🙂 Mange af symptomerne er en del af diagnosebeskrivelsen for handicappet.
    Jeg kan nikke genkendende til alt hvad du skriver, og det har taget mig LANG tid, at acceptere, at jeg ikke bare kan køre på og på og på. Nu ved jeg, at det blot er sådan jeg fungerer, og det ikke gør mig til et dårligere menneske.
    …Selvom det stadig ind imellem er min ønsketænkning, at være en superwoman der kan klare det hele 😉

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Caroline Thorsfelt

      Hej Nanna.
      Tænk, det vidste jeg slet ikke.. det er meget spændende ny viden faktisk.

      Er glad for du kan bruge mit indlæg, det er rart at vide at man ikke er alene nogle gange ♥️.. Anderkendelse er en af de sværeste ting at opnå, men sikke en rar følelse man får i kroppen når det sker. Tak for din kommentar og alt held og lykke fremover.

      Vh
      Caroline Thorsfelt

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Freja

    Hej Caroline!
    Jeg snublede tilfældigt over det her indlæg på Facebook, og jo mere jeg læste, kunne jeg se mig selv i det… min kæreste og min familier lider meget under det med at jeg nærmest går helt ned hvis de aflyser eller ændre planer, og jeg kan have meget svært ved at have halve aftaler med nogle så jeg ikke går ind i ugen med en fastlagt plan. Oven i det, så er jeg ekstremt grådlabil i siturationer hvor ting bliver for seriøse omkring skolen, og jeg kan nemt gå fra en prøve fordi jeg sidder og hulker uden nogen grund da jeg sagtens kan svarende, men bare siturationen gør noget ved mig. Det samme gælder hvis en dørmand ikke tror på min alder og jeg skal vise id… så triller tårenende også😅 Det bare at snakke om at jeg er let til tåre, får mine tårekanaler til at brænde… så ja, måske er jeg særligt sensitiv? Det har i hvert fald hjulpet at vide at man ikke er den eneste 😄❤️

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Caroline Thorsfelt

      Hej Freja.

      Det lyder da virkelig som om at du er særlig sensitiv. Jeg har også ekstremt nemt til gråd, reklamer, dårlige pigefilm, citater, musik, steminger.. Ja, det hele.

      Det er rart at vide at man ikke er alene om sine tanker nogle gange. Det kan give en ro i kroppen.
      Tak fordi du kommenterede, håber du får en dejlig dag.

      Vh
      Caroline Thorsfelt

      Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Hej, jeg er nybegynder..