Lad os snakke om: "orgasmer" #2

Rejseguide: Samsø

Annonce for Visit Samsø og Færgen.

Jeg har før lavet rejseguides til danske ø’er. Læs om vores tur til Bornholm og Fanø. Jeg er meget glad for at rejse i Danmark. Jeg har lært at du ikke er nødt til at rejse 34566 km væk, for at opleve ro, natur og store oplevelser. Danmark rummer rigtig mange af de ting, hvis man altså tillader det. Hvis man tillader sig selv at finde ro på en lille dansk ø, opleve charmen og være nysgerrig på ens eget land. Malte og jeg besøgte Samsø fra den 1-5 august, jeg nød hvert et sekund og har kraftigt overvejet at få et sommerhus derhenne! Her kommer en meget detaljeret og hyggelig rejseguide om denne unikke ø:

Fakta om Samsø: (taget fra Visit Samsø)
Areal: 114 km2 heraf: 20 % fredet
Dyrket landbrugsareal 6.000 ha.
Indbyggertal: 3726

Jeg hørte at under Samsø Festivalen, som finder sted i uge 29, så er der helt op til 37.000 mennesker på øen! Hvilket er helt voldsomt, når der til dagligt “kun” bor 3726 mennesker. Men øen kan holde til det og har fået fortalt at der er en fantastisk stemning når festivalen er igang.
Du kan komme til Samsø via færgen. Vi tog færgen fra Kalundborg og til Ballen, det tog 1 time og 20 minutter ca. Du kan også tage færgen til Samsø fra Jylland af, læs mere om turen derhen HER. Hold evt øje med færgebilletterne til efteråret, der er der nemlig en del meget billigere færgebilletter at hente.

Ting at opleve/se på Samsø:
Samsø har faktisk andet på ø’en en kartofler! Jeg vidste ingenting om Samsø inden vi tog derhen, jeg har aldrig været der, og der har min familie heller ikke. Så jeg anede ikke hvad jeg skulle forvente. Nu har jeg været på et par forskellige ø’er i Danmark, men Samsø kan ikke rigtig sammenlignes med nogle af dem. Samsø er helt sin egen. Uanset hvor vi kom, så blev vi mødt med en stor portion stolthed fra menneskerne der bor på øen. Der er ingen tvivl om at de er stolte af deres ø, og alt det den rummer. Men er Samsø noget for unge mennesker? Er der andet en camping og cykelferie derhenne? Det korte svar: JA! Flere og flere unge mennesker nyder at komme ud i naturen, opleve havet, skoven og lave lidt flere “outdoor” aktiviteter.
GOLF. Malte og jeg prøvede at spille golf på Samsø Golfklub. Jeg har aldrig prøvet golf, men jeg er temmelig dygtig til minigolf, så jeg tænkte at jeg sagtens kunne vinde over Malte. Det kunne jeg ikke! Sommeren har været ret hård overfor golfbanerne, så de var lidt grå at se på. Men ved hjælp fra deres søer på banerne, har de taget vand til at vande greenen (det punkt på banen hvor bolden skal i hul), men resten af banen er tør, det vil simpelthen koste for mange penge at holde den grøn, sådan er det! De havde får til at gå rundt på banerne, for at holde græsset nede, så ingen store maskiner, ren økologi. Dét var altså en vild hyggelig oplevelse. Selvom Malte vandt og jeg var nødt til at give en is efter!
HESTERIDNING. Jeg har ikke været oppe på en hest, siden jeg var 9-10 år hvor jeg blev smidt af den. Jeg er uden at overdrive, lige så bange for heste, som jeg er for hajer! Så da jeg hørte at vi skulle ride, så tog jeg lige en dyb vejrtrækning. Vi skulle ride med Rikke, som har en rideskole på sydøen. Rikke vidste godt at vi ikke havde noget erfaring med heste, så vi fik nogle rolige heste og havde god tid til at lære dem at kende. Og 1,2,3 så sad jeg oven på det store dyr og var på vej ud på marken for at ride med de andre. Mine armhuler var drivvåde af sved og mit hjerte hamrede i brystet på mig. Rikke var ved vores side og sørgede for at vi kom godt derud af. Efter lidt tid kunne jeg mærke mine skuldre slappede af og jeg kunne faktisk nyde turen! Vi red inde på marker, rundt i skoven og så øen fra en helt anden vinkel. Det var simpelthen så fint og jeg er mega stolt af mig selv. Alle kan booke en tid til en tur hos Rikke, det kan du gøre lige HER, hvis du en dag kommer til øen.

YOGA. Annette har et unikt og hyggeligt bondehus helt nede sydpå, inde i skoven, med masser af fuglefløjt og fantastisk energi. Her afholder hun yogatimer og yogaretreats. Om sommeren holder hun yoga på stranden i Ballen, hvilket bare lyder helt fantastisk. Jeg dyrker jo selv en del yoga, så jeg følte mig straks hjemme hos Anette, men det gjorde Malte også, og han har måske maks dyrket yoga 4-5 gange. Det var en helt fantastisk time, som bare satte sig fast helt inde i vores nervesystem! At begynde til yoga er noget af det bedste jeg har gjort for mig selv.

HAVKAJAK. Malte og jeg prøvede at ro kajak da vi var i Sverige sidste år. Vi var begge to helt oppe og køre over det, og nu hvor vi bor i Sydhavnen, så er det jo en oplagt mulighed, for at udforske det lidt mere. Vi blev guidet af Bent og Vivi der har Samsø Friluftsliv, de laver bla. også klatring og dykning på øen, hvilket jeg kun kan forstille mig er helt fantastisk. Der sker altså noget ved en, når man er midt ude på havet, i en lille kajak og kun kan høre lyden af bølgerne og ens åndedrag. Det var simpelthen SÅ fantastisk. Vi har besluttet os for at vi nu skal have et kajakkursus, så vi kan leje kajakker i København og ro rundt forskellige steder! Vores lille drøm er at låne nogle kajakker og seje rundt i det Sydfynske øhav og overnatte i naturen – lyder det ikke hyggeligt?

Issehoved på Nordsamsø. Det var faktisk jer læsere, der anbefalede at Malte og jeg tog derop og nød naturen. Mange skrev at vi skulle tage nogle sandwich med og se solnedgangen deroppe fra, det skulle være så smukt. Det nåede vi desværre ikke, men vi gik en tur deroppe og det var virkelig smukt og utrolig kuperet!

Verdens største labyrint findes på Samsø. Det var igen også på jeres anbefaling, at vi lagde turen forbi labyrinten. Jeg var helt oppe og køre! Labyrinten er kæmpe stor, og måden du kommer igennem, er at du skal quizze dig vej. Du kan vælge alverdens forskellige temaer, fx: Game Of Thrones, Happy Potter, historie osv. Malte og jeg valgte “Matador” temaet. Så hver gang du når til et T-kryds i labyrinten, så skal du læse et spørgsmål højt. Alt afhængig af hvad du svarer, så skal du så gå til højre eller venstre. Næste gang du når til et T-kryds og spørgsmålet ikke står på det udleverede papir du har fået dig, så ved du så, ar du har svaret forkert, også må du tilbage. Det var SÅ sjovt og vi havde ikke en eneste fejl! Eller næsten ikke, vi gik forkert, men det var KUN fordi at Malte havde læst et forkert spørgsmål op. Det skal man altså opleve hvis man kommer til Samsø.

Steder at spise på Samsø:
Ja, selvfølgelig skal du smage Samsø kartofler, men der findes faktisk meget andet lækker mad på Samsø. Malte og jeg boede på det helt unikke hotel “Hotel Strandlyst”, som ligger i Ballen. Det er et meget eksklusivt badehotel, som ikke er specielt stort, men til gengæld har det så meget varme og kærlighed som man kan mærke ved første sekund man træder indenfor. Der var vi så heldige at spise morgenmad hver morgen, og den første dag spiste vi også aftensmad der! Virkelig lækre råvare og smage der bare eksplorede i munden på dig.
På nordsamsø skal man besøge Smagen af Øen som drives af ægteparret Lars og Lars. Skønne mennesker, lækker mad og fantastisk butik hvor vi kom til at bruge alt for mange penge. Her kan du finde smukke blomster, lokale vine og lækre specialiteter fra Samsø og andre danske øer.

Ballen Badehotel er både hotel og restaurant. Det ligger kun 15 minutters gågang fra vores hotel, så der var vi for at spise aftensmad den ene dag. Masser af mennesker, søde tjenere, kanon lækker mad og gode drinks. Vi trillede nærmest derfra! Et kæmpe ros skal gå til tjenerne i restauranten, de var nede og sige at det var en travl aften, så vi ville opleve lidt ventetid. De tog sig tid til at hyggesnakke med bordene, selvom de havde travlt, de fremlagde maden og vinen så fint og man følte sig virkelig båret igennem aftenen. Dét giver en kæmpe guldstjerne i min bog.

Resturant Skipperly i Ballen. Der var virkelig mange af jer der skrev at der SKULLE vi simplethen spise frokost en dag. Det er fisk og smørrebrød når det er bedst! Det var enormt velbesøgt og det forstår man godt! En lækker kold øl og lækre højtbelagte smørrebrød på en var sommerdag, så bliver det nærmest ikke smukkere! Eller jo, de rød og hvid- ternede duge var lige prikken over i’et.

Resturant SAK i Ballen. Det er nok det lidt mere “hippe” sted på Samsø. Sagt uden at fornærme nogle selvfølgelig! Men SAK ligger i Ballen og emmer af ungdom, kærlighed for mad og vin. Du kan få en 3 rettersmenu for 350 kr, og tilkøbe dig en vinbar (med alt den vin du vil drikke i to timer) for 150 kr. Det er absolut ikke dyrt også smager det faktisk rigtig godt! Vi sad med udsigt udover havnen og det var simpelthen så hyggeligt.

Smoke House Langør. Igen et sted som mange anbefalede! Et lille hyggeligt sted, i en meget lille havn, med masser af kærlige mennsker. Vi fik fiskedunser med rugbrød og remoulade, enkelt men åh hvor var det lækkert! Også er Langør altså et meget, meget fint sted på Samsø. Helt fantastisk natur også er der vand over det hele. Igen her mødte vi et personale som bare havde en kæmpe kærlighed overfor deres sted. De kom ned til bordene, satte sig på hug i øjenhøjde med gæsterne og gav os en rigtig dejlig oplevelse. Lækker mad og skønne mennekser – klart en anbefaling herfra!

Samsø Madkulturhus i Tranebjerg. Vi sluttede ferien af på manér må man sige! Alle stederne vi spiste var virkelig lækre, men Madkulturhuset var altså lige prikken over i’et. Vi sad i et smuk drivhus, omringet af natur og søde mennesker. Vi delte bord med et pensioneret ægtepar, hvor manden har uddannelsen somalier, og dét interesserer jo Malte, så vi snakkede rigtig meget om vin, mad og gode oplevelser. I mellem tiden kom der den ene lækre ret efter den anden på bordet og vores smagsløg blev igen forkælet! Især desserten med jordbæris og ærter var vi helt oppe og ringe over! Jeg plejer som regel ikke at være så vild med is (ja.. Jeg er lidt underliv), men jeg kunne spise 8 af de her desserter!

Vi spurgte det ældre ægtepar om hvornår de bedst kunne lide øen. De sagde begge to at foråret var fantastisk, der skulle være noget helt magisk over øen om foråret! De sagde at det er rart at der er mange mennesker og hele øen summer af liv, men når efteråret er slut og vinteren er nær, så lander roen over øen som en stor varm dyne. Det lyder også bare så hyggeligt og meget fantastisk.

Derudover så badede vi selvfølgelig i havet hver dag! Vi kyssede hinanden, gik lange ture i den smukke natur og bare nød livet. Vores puls kom helt ned på en hvilepuls og det var simplethen så tiltrængt og fantastisk. Samsø er bestemt ikke kun for børnefamilier og ældre mennesker, det er også for unge mennesker der vil have ro, naturoplevelser og episke madoplevelser. Det er absolut ikke sidste gang vi kommer der!

Følg mig på Instagram, Bloglovin og Facebook
untitled-13

Jeg bliver så glad når i kommenterer.

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.